Stockholm

Nu när jag lyckats vänja mig bort från tunnelbanetågen som svischar förbi i ljusets hastighet (ur en kirunabos perspektiv), de snöfria gatorna, de oändliga gatorna med affärer, alla dessa stressade människor som myllrar omkring mig och den väldigt påtagliga känslan av kirunahöst så tänkte jag sammanfatta mina dagar i huvudstaden lite kort. Jag och min kära väl Caroline Banine hade fått en gratis weekend i Sthlm för att gå på kemikonferens.

Fredag: Konduktören meddelade genom högtalarna att vi närmade oss Uppsala. Klockan var några minuter innan 06.00 och väckarklockorna ringre skoningslöst några minuter senare. Vi fick börja packa ihop det vi hunnit plocka fram och vid 06.45-tiden klev vi av tåget på en perrong i huvudstaden. Inne på T-centralen skulle vi sen ta oss vidare ut till universitetsområdet vilket vi faktiskt lyckades med. Från t-banestationen till själva aulan där föreläsningarna skulle hållas var det däremot lite svårare att hitta. Vi satsade på gångstigen längs bilvägen. Det visade sig vara en riktigt bökig omväg och vi led. När vi väl hade kommit fram, anmält oss, gjort den jättesvåra tipsrundan, fått varsin kylskåpsmagnet av periodiska systemet i miniatyr (det ni! ) och ätit sjukt goda mackor och te till frukost så började själva konferensen. Det handlade om allt från botemedel mot cancer till något om skog som jag inte förstod för att han pratade norska. Det var klart vid 15.30 då vi skyndade till tunnelbanan för att kanske hinna shoppa lite. Middagen för stipendiaterna började 18.30 så det var lite knappt om tid. Efter att vi checkat in på hotellet, duschat och gjort oss i ordning hann vi en snabb runda på bl.a. Topshop och H&M. Sen begav vi oss med t-banan mot KTH (kungliga tekniska högskolan) för att äta middag på restaurang Q. Det bjöds på god mat och underhållning. Även om underhållningen var lite mystisk. De sjöng knasiga hemmasnickrade sånger, fast de sjöng bra. Trevligt sällskap hade vi också; tre tjejer från Boden och Umeå och två killar från Malmö, de skulle bli läkare. Höga ambitioner där.
När vi kom tillbaka till hotellet vid 21.00 så bestämde vi oss för att gå en promenad. Det blev besök på 7eleven och lite allmän kringvandring. Det var så sjukt likt höst i Kiruna. Vi somnade i ungefär samma sekund som vi la oss i sängarna sen.

Lördag: Åt svingod frukost med ett otroligt utbud av fil-, påläggs- och brödsorter innan vi återigen tog tunnerbanan till universitetet. Fler föreläsningar följde och mycket var faktiskt intressant. Vi hann en betydligt längre runda på stan den här dagen och slösa pengar hann vi också. Det gjorde ont i fötterna och stackars Carro hade glömt låsa in sin feta ryggsäck på centralen så den fick hon bära runt på och få ont i axlarna av. Middagen åt vi på donken. El nacho grande var så sjukt god, precis lika bra som Big tasty! Vad lycklig jag blev då. Sen hängde vi på Åhléns i 1h kanske eftersom allt annat var stängt men det var skönt att slippa stressa. Tillslut stängde även de och vi fick gå och handla färdkost och sedan sätta oss på centralen och vänta tills vi kunde gå på tåget. Det var inte lätt att gå från vår bänk till själva tåget med alla påsar och väskor med mat och kläder. Jag orkade ens lyfta upp handen med kassarna i ansiktshöjd för att klia mig på näsan så det var bara att böja sig ner till handen istället. Det säger nog en hel del om vad vi hade att släpa på. Eller kanske inte, jag är ju inte precis stark. Vi hann med rätt många pauser också p den kanske 200m långa sträckan. Vi sov nu istället för i sovkupé i en betydligt större liggkupé men tyvärr fick vi förrutom två pratglada tjejer från Bastuträsk en gammal tant som ville gå och lägga sig vid 21.30. Men det var ju inte så mycket att göra åt. 
Vi hade i alla fall väldigt trevlig förutom den ständiga stressen som en Stockholmsresa innebär.
 


Kommentarer
Robert

Får vi samma chans i 3an också att dra på det där? För det lät ju askul! :D

2009-02-06 @ 15:14:18
märtis

ja men anna, det är ju stressen som är mysig i stockholm. alla promenerar i samma takt som mig (:

2009-02-06 @ 20:06:57
Hemsida/blogg: http://everybodythinkmynameiskajsa.blogg.se/
anna

r; jag tror inte det. tvåorna åker nog nästa år. sorry

m; ja jag menar det. du är lite självdestruktuiv om du tycker stress är mysigt. man ska vara goa och glada :D

2009-02-07 @ 00:25:27
Hemsida/blogg: http://dukankallamiganna.blogg.se/
fribert

fan att jag skulle försova mig just den dan vi lottade ut det där :/

2009-02-09 @ 17:45:04

Design av ANNA'S FOTO

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort